Gigaboks – et nytt og spennende lavpriskonsept på Metro
Gigaboks – et nytt og spennende lavpriskonsept på Metro
Liker du å gjøre en god handel? Gigaboks er et helt nytt konsept i Norge – og den første butikken finner du på Metro. Her vil du finne matvarer av god kvalitet, kjøkkenartikler, interiør, sport og fritidsprodukter – alt i store forpakninger og til lave priser.
Av: Chili Media
Det at Norges første Gigaboks åpner på Lørenskog er ikke tilfeldig. Metro har en dedikert seksjon til storhandelskonseptet fra før, og Gigaboks sklir rett inn med sine nesten 2500 kvadratmeter og over 2000 forskjellige og spennende varer til gode priser.
– Vi har både lavpris-butikker og supermarked på Metro, men dette blir noe annet, forteller senterleder på Metro, Christopher Castberg.
Gigaboks er et storhandel-konsept der varene er plassert på paller og selges i store forpakninger.
Gigaboks vil du finne på Metro storhandel, fra slutten av april. Her ser du senterleder Christopher Castberg og Terje Systad, prosjektleder for Gigaboks.Foto: Jojo Studio
– Forpakningene og utvalget som Gigaboks vil tilby på mat har tidligere bare vært tilgjengelig for bedrifter, men nå vil alle kunne handle denne typen varer på samme sted. I butikken finnes det også mye annet som kommer godt med i hverdagen, sier Castberg.
Hos Gigaboks finner du varer i store forpakninger. Foto: Bjørn Wad
Kvalitetsmat fra hele verden
Gigaboks gjør det lett å velge den gode maten til bra priser. Det vil ikke finnes mange forskjellige varianter av samme vare, men heller utvalgte produkter i mange ulike kategorier.
– Vi har søkelys på å velge ut det aller beste som finnes innenfor hver varekategori, og tilby dette til gode priser for kundene, sier Caroline Odden Brenne, markedssjef i Storcash, som bringer det nye konseptet til utvalgte plasser i Norge.
– Det betyr at du ikke vil finne et mylder av ulike sauser til kjøtt og fisk å velge mellom. Du vil finne et par alternativer, en til varme retter og en til kalde, for eksempel. Men finner du det hos oss, så vet vi at det er en bra vare, sier hun.
Hos Gigaboks blir det enklere å velge den gode maten til bra priser. Foto: Bjørn Wad
Gigaboks tar også inn bestselgere fra andre land, som autentiske asiatiske varer. For eksempel kokosmelk fra verdens største produsent og kebabkjøtt som er laget av de som kan det best.
– Det kan være varer som ikke er så kjent for nordmenn i dag, men som er det beste på verdensmarkedet. Vi vil gjøre det lett å velge nettopp det du kanskje ikke er så kjent med. Det vil være prøvesmaking av varer på Gigaboks også, så det blir ofte mulig å smake før du kjøper noe, sier Brenne.
Den største forskjellen fra vanlig dagligvare er størrelsen på forpakningene, og det mer eksotiske utvalget av frysevarer.
– Noen varer har du nok sett i dagligvaren, men hos Gigaboks kommer det i store forpakninger. Kylling-spyd, autentisk asiatisk dim sum og scampi er eksempler på frysevarer du vil finne hos Gigaboks. Og det blir mye fryst frukt og grønt, som wok- og smoothie-blandinger i store pakker, sier hun.
Hos Gigaboks vil du finne gode kvalitetsvarer, blant annet mye asiatisk i frysedisken.
Interiør, kjøkkenartikler, sport og fritidsprodukter
I butikken vil du få også tak i andre ting du trenger til hjemmet, som små kjøkkenartikler, litt interiør, og sport og fritidsprodukter.
– Vi mener at det å ta turen til Gigaboks vil være som å gå på skattejakt, sier Brenne.
– Det blir ingen store avdelinger med disse produktene, men er du heldig kan du finne gode partikjøp på varer du ikke forventet å finne. Det kan plutselig komme inn partier på golfballer, basketballer, kritt til barn, matoppbevaringsbokser, skittentøyskurver, deodoranter, t-skjorter og truser, forteller hun.
Det vil være smått og stort innenfor forskjellige kategorier, basert på hva som er tilgjengelig for butikken av gode partier med spennende varer på markedet. Finner de produkter som er interessante, vil de også gjøre dem tilgjengelig for kundene.
– Pumpeflasker av frisørsjampoer eller snøskuffer er også eksempel på parti-varer som kan dukke opp. Vi endrer oss med sesongen på slike varer, legger hun til.
Foto: Bjørn Wad
Billig middag i fryseren
Logistikken bak Gigaboks er perfekt for kunder som vil gjøre kupp på kjente merkevarer til lave priser. Spesielt i godteriseksjonen vil du kunne kjenne igjen varer fra taxfree-handelen på Gardermoen, som de populære Haribo-bitene i mange smaker.
Hver vare på Gigaboks vil ha sin egen pall, som i et lagerhus. Det bygges i høyden og gjør det mulig å kjøpe inn i store kvanta, til lave priser. Dette gjør det perfekt for storhandlere og storfamilien som er ute etter varer og størrelser som ikke finnes i vanlige butikker. Store forpakninger gir billig middag, og du har alltid noe godt av god kvalitet lagret og på lur i fryseren.
– Hos Gigaboks vil du finne flere frysevarer som restauranter også bruker, som hamburgere, kebab og dumplings. Du kan altså ha de store forpakningene i fryseren, og bare ta opp kvalitetsvarene fra fryseren før middag, sier Caroline Brenne.
I frysedisken vil du blant annet finne frysevarer av god kvalitet, i storeforpakninger.
Mye verdi for pengene
Senterleder Castberg tror tiden vi lever i nå gjør det spesielt gunstig for folk å handle på Gigaboks.
– Jeg tror at verdi for pengene blir høyaktuelt framover, med tanke på inflasjon og høyere energipriser for eksempel, sier han.
Og så er det deilig å slippe å tenke på om det er nok dopapir i boden hver uke. Eller om den ene pakken med vaskemiddel vil vare til neste vask. Det kan være fint å ha et par store pakker på lager. Og nøttepålegget eller chilisausen som det går så mye av, hvorfor ikke like gjerne ha store glass?
– Mange vil nok få en wow-følelse når de ser størrelsen på noen av varene. Det vil nok kreve litt tilvenning for mange. Det å gå fra å kjøpe en liten flaske med ketchup til å kjøpe en flaske på 1,5 liter er jo litt uvant for de fleste. Eller en liten pakke ris til en sekk på fem kilo, sier Caroline Brenne.
– Men vi ønsker å bygge handleglede med alt det spennende vi har å by på. Sammensetningen av varene vil gjøre det til en opplevelse å handle på Gigaboks, og vareutvalget på flere kategorier vil rullere, så det vil alltid finnes noe nytt og spennende, avslutter hun.
F. v.: Senterleder Christopher Castberg og senterkoordinator Trygve Gimse, prosjektleder Terje Systad og Caroline Odden Brenne, markedssjef i Gigaboks. Foto: Jojo Studio