Narvesen tilbyr et utvalgt sortiment av kioskprodukter og tjenester som tilfredsstiller kundens lyst på noe der og da. Kiosk-konseptet drives som en franchisekjede, lett tilgjengelig der folk ferdes, og vårt mål er at Narvesen skal være et lyspunkt i hverdagen til folk flest. Narvesen er landets sentrale aktør i kioskmarkedet og kjeden er representert i alle landets fylker med over 350 butikk er og over 2.000 medarbeidere. Narvesen er i dag strategisk plassert rundt om i Norge ved trafikknutepunkter som tog-, buss- og t-baneholdeplasser, sykehus, flyplasser, kjøpesentre og handlegater.
Kioskene omsetter varer for nær 2,5 milliarder kroner og er i dag ledende aktør innen kiosk- og servicehandel med en markedsandel på over 18 %. Vi er også kjempestolte av at vi har de mest fornøyde kundene innen norsk servicehandel, ifølge Norsk Kundebarometer. Og vi jobber hele tiden for å bli enda bedre! Narvesen ble etablert i 1894, da gründeren Bertrand Narvesen overtok “jernbanekonsesjonen” og et lite antall lukekiosker på Østlandet. Blant disse var kiosken på Skien jernbanestasjon; en liten kiosk i dragestil som han betalte kr 165,50 for, og som nå befinner seg på Jernbanemuseet på Hamar. Den gang solgte Narvesen kun aviser, blader, billigbøker og prospektkort, og omsetningen første driftsår var på 28.000 kroner. Allerede i 1919 hadde Bertrand Narvesen etablert 223 kiosker over hele landet.
I 1946 hadde Narvesen den første riksdekkende reklamekampanjen. På mange måter er Narvesens målgruppe det norske folk. Kunden til Narvesen er i alle aldersgrupper fra 14-70 år, og hver dag har Narvesen nesten 200 000 kunder innom sine butikk er. Det betyr at hver nordmann i snitt besøker Narvesen ca. 16 ganger i løpet av året. Den typiske kioskkunden er i hovedsak til fots, på farten og har knapt med tid. Det er viktig at de finner Narvesen der de er, når de er på farten, enten de er på vei til/fra jobb, trening, skole, eller de er ute i andre ærend. Et effektivitet sortiment, tilgjengelighet, og rask betjening er viktig for Narvesen kunden, i tillegg til god service og hyggelige og trivelige lokaler.
En gjennomsnittlig kunde er inne i en Narvesenbutikk i gjennomsnitt ett minutt, og Narvesen skal dekke deres behov for de små lyspunktene i hverdagen. Narvesen innehar en unik posisjon- og konkurransefordel fremfor mange av konkurrentene. Dette kommer av Narvesens sitt brede sortiment av varer og tjenester, og sin unike posisjon innenfor lesestoff, noe som blir sagt at er sjelen til Narvesen. På lesestoff, som også var utgangspunktet for starten i 1884, er kjeden et klart førstevalg i markedet. Narvesen har Norges største utvalg av norske og internasjonale aviser og magasiner, samt bestselgende bøker, og har en kjennskap på lesestoff som er tre ganger høyere enn nærmeste konkurrent! I tillegg fører Narvesen et bredt utvalg av tradisjonelle kioskvarer, kaffe, fersk mat og bakevarer, samt ulike serviceprodukter som tippespill, billetter og elektroniske tjenester.
Narvesen-konseptet slik vi kjenner det i dag drives av Reitan Convenience, og omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen. Hver av kjedene har en dominerende markedsposisjon i sine hjemmemarkeder. Reitan Convenience er Europas nest største aktør innen servicehandel, og er en del av norskeide Reitangruppen. Reitangruppen er spesialisert på organisering og drift av franchisebaserte virksomheter innen varehandel. Reitangruppens handelsvirksomhet er blant Skandinavias ledende, med 34 000 ansatte, og mer enn 2500 utsalgssteder i syv land. Les mer om Narvesen her: www.narvesen.no